Mercedes je od 2012. godine prodao više od dva miliona primeraka nove „A-klase“
Mercedes je od 2012. godine prodao
više od dva miliona primeraka nove „A-klase“. Pri tome, prosečna starost kupaca
spustila se za čak 12 godina. Ovo je bio povod za slavlje na kojem nam je
Mercedes predstavio svu raskoš i talenat svoje kompaktne klase.
Gotovo idealna pozornica za
predstavljanje kompletne game kompaktnih automobila je Mađarska.
Imali smo prilike da vozimo serijske
automobile odličnim auto putevima oko Budimpešte i ne tako kvalitetnim
magistralama i lokalnim putevima.
Na
raspolaganju nam je bilo svih pet verzija kompaktnih modela, i sve varijante,
od električne „B-klase“, pa do moćnih AMG-a.
Kako bi nam pokazala kvalitet i moć
najjače serijske varijante, domaćini su nam priredili pravu poslasticu – odveli
su nas na trkačku pistu Hungaroring.
Tu smo
imali prilike da praktično neograničeno uživamo vozeći fenomenalne automobile
na samoj ivici našeg talenta i mogućnosti automobila.
Za kraj, priređen nam je mali izlet
u Kečkemet, gde se nalazi fabrika u kojoj se proizvode modeli „B-klasa“, „CLA“
i „CLA šuting brejk“.
Dve grupe po tri mercedesa A 45 AMG
po stazi predvodi jedan moćni kupe mercedes AMG GT
Za početak, skoncentrisali smo se na
krosover „GLA“, koji je nedavno pretrpeo restilizaciju. Dizajneri su želeli da
mu podare još sportskiji i prestižniji izgled, pa su mu promenili branike, a
umesto ksenonskih, ugradili su LED farove. Kabina je izmenjena.
Upotrebljeni su kvalitetniji materijali i nove presvlake toplijih boja. Tu
je i kamera sa pogledom 360 stepeni oko vozila, kao i hends fri brava i
otvaranje poklopca prtljažnika pokretom noge ispod zadnjeg branika.
Posebno nas je obradovala činjenica
da su inženjeri Mercedesa odlučili da i u nešto povišeni „GLA“ ugrade najjači
dostupni motor – dvolitarski turbo benzinac snage 381 KS. Verzija „GLA
45 AMG“ ima u serijskoj opremi sportsko podešeno oslanjanje točkova sa aktivnim
amortizerima. Ono je primetno tvrđe od standardnih verzija, a sa njim
je krosover spušten 30 milimetara. Inače, AMG sportsko ogibljenje može da se
dobije uz doplatu uz sve ostale kompaktne modele.
Jedino na srednje brzim krivinama,
kakva je, recimo, krivina 11, potrebno je naglašeno ubaciti auto u krivinu
blagim zanošenjem zadnjeg dela
Probne vožnje počinjemo baš u modelu
„GLA 45 AMG“. Ruta nas je vodila auto putevima oko Budimpešte, pa preko
magistrale do lokalnih seoskih puteva. Idealna kombinacija podloga da
se na teške muke stavi ogibljenje koje mora da bude sportski tvrdo i precizno a
u isto vreme da se nosi sa udarnim rupama, kolotrazima i sitnim poprečnim
naborima na asfaltu. Naime, koliko god dobri bili auto-putevi u ovom
delu Mađarske, toliko su lokalni putevi stari i „umorni“. Čak su u primetno
lošijem stanju u odnosu na puteve u, recimo, Vojvodini.
Sve AMG varijante imaju prekidač
kojim se reguliše ponašanje automobila, od težine servo asistencije volana,
preko mape rada motora, pa do tvrdoće amortizera. Razlike u ponašanju su velike
i lako primetne. Od sportski agresivnog automobila, koji se stresa na naboranom
asfaltu, pa do prilično udobnog krosovera koji jedva da oseća udarne rupe.
Moramo da pohvalimo konstruktore koji su uradili odličan posao uspevši da
naprave ogibljenje sa očiglednim kompromisima, ako ništa drugo, zbog povećanog
centra mase. Auto se tek malo više ljulja i naginje u odnosu na
klasične kompakt modele, a trakcija ni jednog trenutka nije ugrožena. Slična
je i priča sa „komunikacijom“ preko volana. Upravljač je u svim verzijama
prijatno mekan, ali mu je ponekad, naročito na vožnji na limitu potreban malo
bolji odziv kako bi vozač znao šta se događa ispod točkova.
Nagli pritisak na pedalu kočnice
gotovo ni malo ne remeti ravnotežu automobila
Dolazimo na stazu Hungaroring gde
nas čeka prava poslastica. Zadužujemo po kacigu i odlazimo u „boks“ gde nas
očekuju dve grupe po tri „mercedes A 45 AMG“ koje predvodi jedan moćni kupe
„mercedes AMG GT“ sa instruktorom koji je u stalnoj radio vezi sa novinarima.
Mađarsku
trkačku stazu poznajemo od ranije, ali su nam tokom upoznavanja sa limitima
modela „A 45 AMG“ itekako dobro došli čunjevi koje je postavio organizator, a
koji su bili orijentiri za tačku kočenja, skretanja i teme krivine. Nakon kruga za zagrevanje
sledi pun gas. Na kraju startno-ciljnog pravca snažno kočenje. Automobil tek
malo „čučne“ preko prednje osovine a snažne i gotovo neuništive kočnice
zaustavljaju auto u trenu. Poslušali smo savete instruktora i zakočili desetak
metara pre tačke skretanja.
Za početak, skoncentrisali smo se na
krosover „GLA“, koji je nedavno pretrpeo restilizaciju
Polako učimo limite fizike i
pomerano trenutak kočenja bliže krivini. Nagli pritisak na pedalu kočnice
gotovo ni malo ne remeti ravnotežu automobila. Pri najjačem kočenju sa velikih
brzina, tek bi minimalno zaplesao levo-desno, ali tako da vozač gotovo nema
potrebe da koriguje upravljačem. U stvari, ovakvo ponašanje je idealno
da postavite automobil za ulazak u krivinu. Na brzim i sporim krivinama, kao i
pri nagloj promeni pravca automobil je vrlo neutralan i sledi komande vozača
bespogovorno.
Jedino na srednje brzim krivinama,
kakva je, recimo, krivina 11, potrebno je naglašeno „ubaciti“ auto u krivinu
blagim zanošenjem zadnjeg dela. Jer, ako u takvoj krivini preterate, automobil
će samo otklizati, pre svega preko prednjih točkova. Nikakve vozačke
bravure, pa ni elektronika vas neće izvući. Na svu sreću, iza krivine
se nalazi velika asfaltna zona za izletanje, tako da naše eksperimentisanje sa
automobilom nije bilo opasno, niti je rezultovalo prevelikim zaostatkom iza
„pejs kara“.
Dizajneri su želeli da mu podare još
sportskiji i prestižniji izgled
Vožnja na limitu na trkačkoj stazi
nije naporna i zahtevna, jer „A 45 AMG“ ima toliko veliki limit i odlično
podešenu bezbednosnu elektroniku da vozaču ostaje samo da uživa. Naravno,
ne možemo da preporučimo početnicima, ili osobama koje nemaju praksu da sednu
za volan ovakve „zverke“. Naime, automobil verovatno neće pogrešiti, ali vozač
hoće.
Na kraju vožnje sledi krug za
hlađenje mehanike. Zaustavljamo se u boksu i obuzima nas (nama) prelep miris
vrelog auta: turbine, auspuha, kočnica i guma. Daleko od toga da su se kočnice
zapalile, ali iz velikih točkova prečnika 20 inča izbija jara koja može da se
oseti i na koži ako dovoljno priđete automobilu. Pa opet, kočnice su sve vreme
bile maksimalno pouzdane i efikasne. Čak je i pedala kočnice ostala tvrda i sa
minimalnim hodom.
I atraktivna kupe – limuzina CLA
može da se dobije u AMG verziji
Dok „hladimo glavu“ i sumiramo
utiske uz tradicionalni gulaš, razmišljamo o narednom danu i poseti fabrici
koju nam domaćini spremaju. Mercedes svoje kompaktne modele proizvodi u čak pet
fabrika, u Nemačkoj, Mađarskoj, Finskoj, Kini i Meksiku. Fabrika u
Kečkemetu je počela da radi 2016. godine i ona je prva Mercedesova fabrika u
Evropi koja se nalazi van Nemačke.Prošle godine proslavila je 600 hiljaditi
proizvedeni automobil. U njoj se proizvodi „B-klasa“, „CLA“ i „CLA šuting
brejk“.
Fabrika se nalazi na oko sto
kilometara od granice sa Srbijom, odmah pored autoputa M5 (E75). Već smo navikli
na kontrole prilikom ulaska u ovakvu vrstu objekata, ali je Mercedes to podigao
na viši nivo. Pored ostalog, prošli smo kroz metal detektor poput onoga na
aerodromu i prilikom ulaska i prilikom izlaska iz fabrike. Takođe, uz sebe
nismo smeli da imamo prtljag, a slikanje i snimanje je strogo zabranjeno, pa
vam prikazujemo fotografije koje su nam obezbedili domaćini.
Fabrika se nalazi na oko sto
kilometara od granice sa Srbijom, odmah pored autoputa M5 (E75)
Proizvodni proces je dobro poznat.
Lim u rolnama ulazi u seriju presa iz koje izlaze delovi komponenti. Roboti
zavarivanjem spajaju komponente od kojih se dobijaju delovi, poput vrata,
patosa, bočnih strana. Korak po korak, dolazimo do gotove školjke automobila.
Školjka zatim odlazi na detaljno
čišćenje i tretman, pre nego što završi u lakirnici. Nekoliko slojeva osnovnog
sloja, boje i laka, i na trakama zatičemo školjku koja već podseća na gotov
proizvod. Tu dolazimo u halu gde se školjka povezuje sa motorom, ogibljenjem i
ostalom mehanikom. Taj proces tradicionalno se zove „venčanje“. Dalje niz traku
zatičemo radnike koji uz pomoć robota montiraju i prilagođavaju stakla,
komandnu tablu i ostatak unutrašnjosti automobila.
Dalje niz traku zatičemo radnike
koji uz pomoć robota montiraju i prilagođavaju stakla, komandnu tablu i ostatak
unutrašnjosti automobila
Na kraju, potrebno je samo nasuti
raznorazne tečnosti, provesti automobil kroz vodenu zavesu kako bi se videlo da
li negde propušta i to je to. Test vozači preuzimaju auto na kraju trake i
izvoze ga na specijalnu test stazu. Krug dužine oko jedan kilometar
sastoji se od nekoliko vrsta neravnih podloga kojima se ogibljenje i šasija
stavljaju na specifične muke koje najlakše pokažu nedostatke. Ukoliko
sve prođe kako treba, a to je najčešći slučaj, automobili se spremaju za
transport.
Mercedes je sa pravom ponosan na
svoju klasu kompaktnih automobila. Od kada su 2012. godine promenili filozofiju
i prikazali klasičan hečbek „A-klase“, stekli su brojnu klijentelu na koju
ranije nisu mogli da računaju, a koja će sigurno ostati verna brendu. Prema
rečima domaćina, porodica malih modela će uskoro biti proširena sa pet na osam
automobila. Jedva čekamo da vas upoznamo sa njima.
Podnosi i
težak teren
Krosover „GLA“ je pre svega zamišljen za vožnju u gradskim sredinama. Međutim, ako zatreba, itekako je sposoban da siđe sa asfalta i pokaže da je mlađi brat čuvene „G-klase“. Kupci čak imaju mogućnost da naruče automobil sa specijalnim ogibljenjem prilagođenim teškim terenima koje automobil podiže za 30 milimetara. Tu je set od sedam kamera koje na ekranu infotejnment sistema daje sliku od 360 stepeni oko automobila, zahvaljujući kojoj je lako i bezbedno voziti automobil po uskim i nepristupačnim terenima.
Krosover „GLA“ je pre svega zamišljen za vožnju u gradskim sredinama. Međutim, ako zatreba, itekako je sposoban da siđe sa asfalta i pokaže da je mlađi brat čuvene „G-klase“. Kupci čak imaju mogućnost da naruče automobil sa specijalnim ogibljenjem prilagođenim teškim terenima koje automobil podiže za 30 milimetara. Tu je set od sedam kamera koje na ekranu infotejnment sistema daje sliku od 360 stepeni oko automobila, zahvaljujući kojoj je lako i bezbedno voziti automobil po uskim i nepristupačnim terenima.
U sposobnost novog „mercedesa GLA“
uverili smo se na specijalno pripremljenom poligonu. Oštre, gotovo neprijatne
uzbrdice, nizbrdice i nagibi pokazali su nam koliko je lako voziti ovakav
automobil opremljen elektronskim sistemima koji pomažu vozaču ne samo prilikom
vožnje uzbrdo, već i nizbrdo i u „rikverc“.
Najjači serijski
četvorocilindraš
U AMG modele ugrađuje se četvorocilindrični dvolitarski turbo benzinac koji razvija snagu od 381 KS i maksimalni obrtni moment od 450 Nm. Fabrika sa ponosom ističe da je ovo najjači serijski proizveden četvorocilindrični motor na svetu.
U AMG modele ugrađuje se četvorocilindrični dvolitarski turbo benzinac koji razvija snagu od 381 KS i maksimalni obrtni moment od 450 Nm. Fabrika sa ponosom ističe da je ovo najjači serijski proizveden četvorocilindrični motor na svetu.
To je postignuto zahvaljujući
sistemu ubrizgavanja koji radi na 200 bara, kao i zahvaljujući tvin-skrol trubo
punjaču koji daje pritisak od 200 bara. I još jedan podatak – domaćini su
istakli da je ovaj motor tako kvalitetan i moderan da očekuju da će imati
jednako dugački radni vek kao bilo koji iz game.
Izvor: magazinauto.com
Leave a Comment