Neverovatno je sa kojom lakoćom dostiže 200 km/h
Ekipa Auto magazina imala je prilike
da se detaljno upozna sa najnovijim bezbednosnim sistemima na novoj "BMW
seriji 5". Osim na poligonu, mogućnosti poluatonomne vožnje isprobali smo
i u realnim uslovima, od Minhena do Južnog Tirola i nazad.
Prodaja nove “BMW serije 5” je
uveliko počela u našoj zemlji. Posle euforije oko premijere na beogradskom
sajmu, red je bio da se detaljno upoznamo sa najvažnijim novitetima koje
“petica” donosi.
A koje je mesto za to bolje od
Nemačke? Ekipa Auto magazina je imala privilegiju da informacije dobije iz prve
ruke – od inženjera BMW-a.
Na “petici” je sve novo. Uz više
nego atraktivan dizajn, luksuzne materijale u kabini i iznova projektovanu
mehaniku, čini se da je BMW najviše ponosan na sisteme aktivne bezbednosti.
Iz tog razloga je i akcenat
novinarske prezentacije bio upravo na ovoj oblasti, po kojoj je, kako se
ispostavilo, BMW prilično jedinstven.
Za početak, uputili smo se na
poligon u mestu Majzah u blizini Minhena, na kome bavarski proizvođač inače
vrši ispitivanja svojih modela. Cilj je da se u kontrolisanim uslovima pokažu
najnoviji sistemi bezbednosti koji su omogućili poluautonomnu vožnju.
Auto je opremljen radarskim
senzorima koji se nalaze napred i pozadi. Princip rada je sličan kao kod prvog
nivoa autonomne vožnje, koji se odnosi na automobile sa adaptivnim tempomatom,
koji sam održava odstojanje od vozila ispred i sam ubrzava i koči auto.
Ovde je primenjen i sistem kamera
poslednje generacije koje preuzimaju ulogu upravljanja. Njihov zadatak je da
održavaju auto u sredini saobraćajne trake, ne samo na pravcu već i u
krivinama.
Dakle, potrebno je da vozač aktivira
svega dva sistema, kako bi auto preuzeo dobar deo briga za volanom – tempomat i
asistenciju održavanja pravca u saobraćajnoj traci.
Sve se obavlja preko dva tastera na
levoj strani volana. Po aktiviranju, između virtuelnog brzinomera i obrtomera
javlja se simbol volana, kao i dve linije sa obe strane koje simbolišu
horizontalnu signalizaciju.
Ako je put dobro obeležen, pomenuti
simboli iz sive boje prelaze u zelenu, označavajući da je sistem aktivan.
Dovoljno je da podesite tempomat na odgovarajuću brzinu i auto će sam održavati
odstojanje od vozila ispred ali će i upravljati.
Sve dok je put dobro obeležen
“petica” sama upravlja volanom. Ipak, s obzirom da je reč o drugom nivou
“autopilota” i da je vozač sam odgovoran za vožnju, na simbolu volana na
displeju se pojavljuje obaveštenje kojim se preporučuje da drži ruke na volanu.
Iznenadili smo se koliko je sve
zapravo jednostavno, bez ikakvih posebnih podešavanja. Dovoljno je samo da
kliknete ova dva dugmeta, da ih uključite ili isključite.
Zanimljiva situacija je usledila
kada su uvedeni i saobraćajni znaci sa ograničenjem brzine. Na primer, ukoliko
je tempomat podešen na 100 km/h, a naiđete na znak sa ograničenjem od 60 km/h,
auto će vas preko displeja pitati da li želite da tempomat podesite na novu
brzinu.
Dovoljno je da selektor brzine
tempomata kliknete na dole i auto će zakočiti do novog ograničenja. Ukoliko
naiđete na znak sa ograničenjem od, recimo, 80 km/h, dovoljno je da selektor
kliknete na gore, s obzirom da je reč o većoj brzini.
Neverovatno je sa kojom lakoćom
dostiže 200 km/h, a još više fascinira međuubrzanje od 200 do 250 km/h. Jer,
ipak je u pitanju četvorocilindrična 2,0 mašina i preko tone i po težak auto., za razliku od ostalih koji
automatski podese brzinu u skladu sa saobraćajnim znakom.
Razlog za to leži u činjenici da je
moguća greška u “čitanju” u deset posto slučajeva. Na primer, vozite se
auto-putem, a kamera automobila “pročita” znak koji se odnosi na vozila koja se
isključuju sa auto-puta.
Modeli drugih proizvođača će
bespotrebno i iznenada usporiti, što bi moglo da izazove neprijatne situacije.
na poligonu nam je prezentovan novi
inteligentni sistem za automatsko parkiranje, kao i čuveno parkiranje vozila
preko daljinskog, koje smo već imali prilike da isprobamo na novoj “seriji 7”.
Ako je parking mesto ili garaža
tesna, auto možete da uparkirate iako niste u njemu i to koristeći komande na
tač-displeju ključa. Senzori se brinu da auto bude parkiran po sredini garaže,
uključujući i korekcije upravljačem.
Imali smo prilike da se uverimo da
automatsko kočenje u cilju izbegavanja sudara funkcioniše na najbolji mogući
način. Koliko je BMW siguran u svoju tehnologiju govori i činjenica da se
prezentacija vrši na pravim automobilima.
Na primer, postave jedan auto koji
“glumi” vozilo na semaforu, a drugim se otpozadi zalete u njega. Ne samo što
auto koji se zaleteo automatski ukoči ako vozač sam ne odreaguje na vreme, već
i auto koji stoji, uz pomoć zadnjih radarskih senzora, pripremi se na
potencijalni sudar; aktiviraju se sva četiri migavca i kočnica i zategnu se
sigurnosni pojasevi.
Isto tako, zadnji radarski senzor je
od velike pomoći prilikom parkiranja unazad, kada često dolazi do malih oštećenja
ali veoma skupih za popravku. Ako ne zakočite na vreme unazad, auto će to sam
učiniti za vas.
Sve je to lepo na poligonu u
kontrolisanim uslovima, a još lepše u praksi. Iznenadili smo se sa kojom
lakoćom se koristi “autopilot”. BMW nam je pripremio više nego zanimljivu rutu
test vožnje, od Minhena do Južnog Tirola u Severnoj Italiji.
Cilj je bilo mesto Nova Levante,
jugoistočno od Bolcana. Na raspolaganju su nam bile četiri verzije “serije 5”,
a mi smo se opredelili za one koje su najzanimljivije našim kupcima zbog
kubikaže – “530i” i “520d”.
Oba imaju dva litra radne zapremine
i dostupna su i u kombinaciji sa “xDrive” pogonom na sva četiri točka. Na
deonici auto-puta od Minhena do Garmišpartenkirhena uglavnom nema ograničenja
brzine a to je pravi zadatak za “530i xDrive”, koji sa svojih 252 KS apsolutno
dominira “autobanom”.
Neverovatno je sa kojom lakoćom
dostiže 200 km/h, a još više fascinira međuubrzanje od 200 do 250 km/h. Jer,
ipak je u pitanju četvorocilindrična 2,0 mašina i preko tone i po težak auto.
U povratku vozimo „520d“, sa
opcionim osmostepenim automatskim menjačem, koji je inače standard kod svih
drugih verzija motora. Nedostatak snage se oseća na strmim i brzim planinskim
usponima, kada treba da pratimo „530d“, „530i“ i „540i“.
Ipak, za naše uslove vožnje ovo je
idealna verzija, koju odlikuju veoma niska potrošnja i sjajna ubrzanja sve do
200 km/h. Na autobanu smo lako dostigli maksimalnih 235 km/h a takva vožnja je
digla potrošnju na 7,8 l/100 km.
„BMW serije 5“ nas je fascinirao ne
samo luksuzom i kvalitetom izrade, već i dinamičkim karakteristikama generalno.
Auto uliva ogromno poverenje vozaču, što zbog bezbednosnih sistema, što zbog
sjajno projektovane mehanike.
Izuzetno je stabilan a nema
zanošenja niti najmanje neprijatnosti čak ni prilikom vrlo naglog kočenja sa
maksimalne brzine. Sve ovo se odnosi čak i na bazne verzije, tako da je u ovom
trenutku „petica“ jedan od najkompletnijih i tehnički najsavršenijih limuzina
na svetu.
Sve
bliži potpuno autonomnoj vožnji
Odmah da kažemo da je BMW na “seriji
5” primenio drugi od pet nivoa autonomne vožnje. U ovom trenutku, ni jedan
drugi proizvođač automobila nije ponudio viši nivo, uključujući i Teslu.
Pri tome, mislimo na serijske modele
koji regularno mogu da se kupe. Inače, razlika između drugog i trećeg nivoa je
u tome što je kod drugog vozač u potpunosti odgovoran za upravljanje vozilom,
dok je kod trećeg odgovoran automobil, odnosno proizvođač.
Jasno je da će proći još vremena dok
ne budemo u prilici da sedimo za volanom i čitamo novine tokom vožnje. Međutim,
ovo što smo videli i isprobali na “seriji 5” je vrlo blizu tome.
Novi
motori od jula 2017.
Limuzina i karavan verzija „serije
5“ od jula meseca će moći da se kupe sa proširenom gamom motora. Baznu verziju
predstavlja „520i“ sa dvolitarskim benzincem od 184 konjske snage, dok je gama
dizelaša unapređena za modele „525d“ i „540d“.
Prvi je zapremine 2,0 litra sa 231
KS, a drugi je 3,0 sa 320 „konja“. Naravno, tu je i najsnažniji
šestocilindrični dizelaš na svetu u modelu „M550d xDrive“. Iz 3,0 litra zapremine
razvija okruglo 400 „konja“ i čak 760 njutn-metara! Do „stotke“ stiže za 4,4
sekunde.
BMW Serije
5 530i 540i 520d 530d
Zapremina (ccm) 1998 2998 1995 2993
Snaga (kW/KS) pri o/min 185/252 pri 5200-6500 250/340 pri 5500-6500 140/190 pri 4000 195/265 pri 4000
Maks. o. moment (Nm) pri o/min 350 pri 1450-4800 450 pri 1380-5200 400 pri 1750-2500 620 pri 2000-2500 o/min
Menjač 8 stepeni, automatski
Dimenzije (mm) 4936/1868/1479
Međuos. rastojanje (mm) 2975
Zapremina prtljažnika (l) 530
Zapremina rezervoara (l) 68 za prva dva 66 za druga dva
Masa (kg) 1540/1615 1595/1670 1560/1635 1640-1715
Maks. brzina (km/h) 250 250 235 250
Ubrzanje 0-100 km/h (s) 6,2 5,1 7,5 5,7
Potrošnja (l/100 km) 7,3-6,9/5,2-4,7/5,9-5,5 9,2-8,9/5,6-5,2/6,9-6,5 5,0-4,7/5,1-3,8/4,5-4,1 5,6-5,3/4,4-4,1/4,9-4,5
Emisija CO2 (g/km) 136-126 159-149 119-109 128-118
Zapremina (ccm) 1998 2998 1995 2993
Snaga (kW/KS) pri o/min 185/252 pri 5200-6500 250/340 pri 5500-6500 140/190 pri 4000 195/265 pri 4000
Maks. o. moment (Nm) pri o/min 350 pri 1450-4800 450 pri 1380-5200 400 pri 1750-2500 620 pri 2000-2500 o/min
Menjač 8 stepeni, automatski
Dimenzije (mm) 4936/1868/1479
Međuos. rastojanje (mm) 2975
Zapremina prtljažnika (l) 530
Zapremina rezervoara (l) 68 za prva dva 66 za druga dva
Masa (kg) 1540/1615 1595/1670 1560/1635 1640-1715
Maks. brzina (km/h) 250 250 235 250
Ubrzanje 0-100 km/h (s) 6,2 5,1 7,5 5,7
Potrošnja (l/100 km) 7,3-6,9/5,2-4,7/5,9-5,5 9,2-8,9/5,6-5,2/6,9-6,5 5,0-4,7/5,1-3,8/4,5-4,1 5,6-5,3/4,4-4,1/4,9-4,5
Emisija CO2 (g/km) 136-126 159-149 119-109 128-118
Izvor: magazinauto.com
Leave a Comment